De eerste dag van de zomersolden was geen onverdeeld succes: de hittegolf hield veel traditionele koopjesjagers thuis. Wie toch ging, verkoos blijkbaar de grotere winkelketens boven de zelfstandige boetieks.
Minder volk in de winkelstraten
ModeUnie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel, spreekt van een omzetdaling van 10% tegenover vorig jaar. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de start van de koopjes niet in het weekend valt: "Veel mensen moeten werken, waardoor ze niet naar de zomerkoopjes kunnen. In de vroege voormiddag is de klant op zoek naar koopjes, terwijl er 's namiddags gezocht wordt naar verfrissing tegen de hitte", klinkt het.
Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dan weer dat de zelfstandige boetieks hun omzet met 6% zagen dalen ten opzichte van de eerste koopjesdag in juli 2014:
"Verwonderlijk is dat niet, het was te warm om te shoppen. De tropische temperaturen hadden een invloed op deze eerste koopjesdag. Bovendien bleek ook dat de duurdere, gekledere stukken in de rekken bleven liggen en dat de consumenten vooral interesse hadden in typische zomerkledij zoals topjes, rokjes, kleedjes, bikini's en sandalen."
Enkel ketens verkochten meer
Comeos, de handelsfederatie die vooral ketens overkoepelt, spreekt als enige van een succes: "Handelaars verkochten 20% meer dan vorig jaar. Cijfers van Worldline bevestigen dit: met een totaal van 2.698.434 transacties om 15.30 uur lag het aantal transacties ruim 20% hoger dan de eerste soldendag in 2014."
Al erkent ook Comeos dat de hittegolf een spelbreker was: "Zo was er opvallend minder volk in de winkelstraten." Hoe de ketens dan aan die meerverkoop kwamen? "Wie de warmte trotseerde om op soldenjacht te gaan, gaf onmiddellijk veel uit", besluit Comeos. (retaildetail)